Velkommen tilbage i Samtale Værkstedet

3 anbefalinger til gode samtaler

Den anden anbefaling!

2. Overvej hvordan I skal tale sammen

Du har sikkert prøvet at stille et spørgsmål ud i gruppen og blive mødt af tavshed. De fleste har den vane, at efter en præsentation af emnet - så kommer spørgsmålet: Er der nogen spørgsmål?

Overvej i stedet hvordan, at alle får mulighed for at forholde sig til dine gode spørgsmål. 
Dvs inden, at de skal svare højt til alle i lokalet. 

Det har betydning for trygheden, at få lov til at forsøge sig med forskellige formuleringer, før svaret skal lyde højt i rummet.

Når det sker i mindre grupper, er der også mulighed for at alle vil udtrykke sig. Det er faktisk dét, som har den største betydning for at blive set og hørt, at nogen har lyttet. Også selvom det ikke er alle, som lytter til alle. 

Det kan fx være med den, som de sidder ved siden af.

Du giver dem ét spørgsmål ad gangen, hvor de kan tale sammen. Efter nogle minutter, kan du stille spørgsmålet:
Hvad kom I til at tale om?
Og denne gang vil du have en større succes med at få svar.  
Du vil endda opleve, at de vil hjælpe hinanden og fx sige: "Anne havde et godt svar, vil du selv sige det?


Dagens opgaver

Opmærksomheds opgave: Brug resten af dagen til være opmærksom på hvordan andre omkring dig, har lyst til at sige noget højt. Hvordan oplever du dem, som ikke siger noget til forskel for dem, som ofte taler.

Spørgsmåls opgave: Her er spørgsmål, som du frit kan overveje dine svar på. Der er ingen forkerte svar.

Hvad vil det betyde, når du sikre gode og trygge måder at tale sammen på?

Link til dagens opgave, hvor du har mulighed for at skrive dit svar. Svaret vil hjælpe dig, at forstå vigtigheden af måden, som I taler med hinanden på. 

Vigtigt: Du kan kun udfylde opgaven elektronisk, når du åbner den på din computer. 


I morgen får du 3. anbefaling!

Har du spørgsmål?





Har du spørgsmål, kommentarer eller en undren til det
som jeg har fortalt om - så er du mere end velkommen til at skrive til mig. 


Med smil, 
Mette 


>