Velkommen i Samtale Værkstedet
Samtalens fem faser : Dag 1

Idé:  Hav en blok og blyant klar, så du ikke glemmer de gode idéer som du kan få undervejs.
Bemærk, at du har kapitler i filmen. Du finder dem Playbaren, og de hjælper dig særligt hvis du vil se noget fra filmen igen. 

Herunder får du gentaget nogle af pointerne fra dagens film.

Hvad er grunden til at du ser med?

Grunden til dette spørgsmål handler om, at den årsag er klar for dig. Fordi det vil hjælpe dig at fange de idéer undervejs, som du kan bruge. Der kan være mange grunde til at du ser med. Fx at du er nysgerrig om du kan få nogle tips, som vil gøre det nemmere for dig at styre en samtale med kollegerne. Men her får du tre eksempler på årsager til, at du ser med.

1

Det er dit ansvar at sikre dialogen mellem medarbejderne fungerer godt for alle!

Men du synes det er svært at få alle til at bidrage ved møderne.

2

Det er vigtigt for dig at vise medarbejderne, at du kan sikre trygheden, når I taler med hinanden.

Men du synes det er svært at 
gøre det i praksis. 


3

Du vil gerne opfattes som en god leder, som får alle til at lykkes bedre i samarbejdet. 


Men du oplever i stedet, at flere ikke taler ordentligt med hinanden. Du risikerer at blive opfattet som konfliktsky.

Lidt om din vært

Jeg hedder Mette Berner og jeg er indehaver og driver Samtale Manualen.

Jeg er uddannet erhvervs coach og har undervist medarbejder og ledergrupper indenfor samarbejde i mere end 20 år.

Jeg hjælper dig, at du kan blive god til at afholde interessante og meningsfulde samtaler med dine medarbejdere.

Samtidig, at du holder fast i dine egne værdier og anvender den viden og de erfaringer, som du allerede har.

Få hjælp til at udvikle din ledelse

Formålet med denne udgave i Samtale Værksteder handler om, at du får de grundlæggende præmisser, som resulterer i gode samtaler. Og det er samtalerne på ARBEJDSPLADSEN, som vi har fokus på.

Du kan sagtens genkende præmisserne i mange andre samtaler. Men det er særligt, når der er én (oftest en leder) som har et ansvar, at samtalen forløber godt og skaber et resultat. Og det er for det meste på arbejdspladsen, at der skal være en tydelig mening med at tale med hinanden. 

De fem faser er derfor de vigtige områder, som du bør kende, overveje og forberede dig på, når du gerne vil sikre den gode samtale i hele gruppen.

Først så handler det om at forstå samtalen som et redskab

Betragt samtalen som en konstruktion med 5 faser

Spørgsmål er værktøjet, styrer retningen

Samtaleformer/metoder skaber rammen

Naviger gennem mislyde og vellyde.

Samtalens 3 vinkler


Sagen
Det som I skal tale med hinanden om.


Personer
Forskellige typer, viden og erfaringer


De fem faser
Samtalens Start - Midte - Slutning


Dagens opgave

Du får nu et spørgsmål, som du frit kan overveje dine svar på. Der er ingen forkerte svar.

Hvad kendetegner en god samtale på arbejdspladsen?

Du får et link til dagens opgave, hvor du har mulighed for at skrive dit svar. Svaret vil hjælpe dig, at forstå de fem faser. 

Når du har svaret, vil jeg anbefale dig at oprette en mappe på din computer, som du fx kan kalde Samtalens fem Faser. I den mappe gemmer du denne svaret på opgave og de næste, som du vil få.

Vigtigt: Du kan kun udfylde opgaven elektronisk, når du åbner den på din computer. 


I morgen går vi ombord med den første fase. 

Den, som hedder Ordbogen!

Har du spørgsmål?





Har du spørgsmål, kommentarer eller en undren til det som jeg har fortalt om - så er du mere end velkommen til at skrive til mig. 

Jeg vil svare dig hurtigst muligt.

Med smil, 
Mette 


>