Effektive råd som gør det trygt at tale med hinanden

3 effektive principper: Sådan kan du forberede en god samtale med dine medarbejdere

Der er meget på spil hver dag på arbejdspladsen for både medarbejdere og ledere. Og meget af det kommer til udtryk i de daglige samtaler. Det kræver både tryghed og engagement, at alle vil sige deres mening ift. arbejdet og samarbejdet. Den gode samtale kommer derfor ikke af sig selv. Her får du 3 effektive principper, som kan hjælpe dig i din lederrolle.

Du kan måske genkende noget af dette?

  • Du undrer dig, at dine medarbejdere ikke fortæller hvad de mener, når de får mulighed for det 
  • Du bruger ekstra tid, fordi de ikke selv kan løse deres problemer med hinanden
  • Du oplever, at der sker fejl fordi dine medarbejdere ikke taler ordentligt med hinanden.

Hvis du kan genkende variationer af disse punkter, så kan det hjælpe at du forbedrer jeres samtaler med hinanden. 

1. Forbered progressive spørgsmål

Du kan forberede 5 enkle spørgsmål. Det er ikke sikkert, at du bruger dem præcist som du har forberedt. Men din forberedelse vil være en kæmpe hjælp på dagen.


  • Det indledende spørgsmål er det, som forklarer emnet I skal tale om. Dvs ikke det, som du ved. Men i stedet lægge op til at dine medarbejdere kan sige noget om deres viden, meninger og erfaringer.
  • Det næste spørgsmål involverer den enkelte. Det er derfor spørgsmål, hvor det er muligt at sige noget om den betydning som emnet har for dem. Bekymring, ansvar, værdi osv.
  • De tredje spørgsmål skal handle om være fælles om emnet. Den større betydning og mulighederne. Hvad kan ske og hvad må ikke ske.
  • Det fjerde spørgsmål skal sigte mod enighed. Ud fra det, som der er talt om i dag, hvad kan I aftale med hinanden.
  • Det femte spørgsmål skal være en anerkendelse af indsatsen i samtalen. Du kan derfor spørge om: Hvad gik godt i vores samtale i dag?

2. Overvej hvordan I skal tale sammen

Du har sikkert prøvet at stille et spørgsmål ud i gruppen og blive mødt af tavshed. De fleste har den vane, at efter en præsentation af emnet - så kommer spørgsmålet: Er der nogen spørgsmål?


Overvej i stedet hvordan at alle, kan få mulighed for at forholde sig til spørgsmålet. Dvs inden, at de skal svare højt til alle i lokalet.

Det kan fx være med den, som de sidder ved siden af.


Efter nogle minutter, kan du stille spørgsmålet igen. Og denne gang vil du have en større succes med at få svar.  

3. Vælg din holdning

Mens du forbereder spørgsmål og metoder at tale sammen på, så tænk på den tilgang som du vil have til dine medarbejdere i samtalen.

 

  • Hvordan tror du, at de gerne vil opleve dig?
  • Hvilket humør vil du gerne smitte dem med?
  • Hvilken adfærd hos dig vil føre til, at de vil være engagerede i samtalen?
  • Aftal med dig selv, hvordan du vil komme ind i den tilstand - før samtalen går i gang.

Her er nogle kloge ord til lederen, som er gode at tænke over: 

1. Det handler ikke om dig. 2. Det hele handler om dig.
Kilde: Ukendt


Om du vil det eller ej, så har du en kæmpe påvirkning på dine medarbejdere. De holder øje med dig, det du gør og måden du gør det på. Og det de oplever, fortæller de til hinanden.

Det er op til dig, at være på forkant med deres oplevelse af samtalen. Og du spiller en afgørende rolle.


Gør det nemt og trygt at tale sammen på møderne!

10 gode grunde til samtale manualen med masser af gode råd

Er Samtale Manualen
noget for dig?


Deler effektive råd og har arbejdet professionelt med samtaler i mere end 20 år


Når du vil have mere inspiration til at bruge disse 3 effektive principper, kan du med Samtale Manualen få adgang til massevis af interessante spørgsmål ift. forskellige typer af samtaler. 


Du får metoder med enkle forklaringer, som vil give dig idéer til samtalerne hos jer. Uanset om samtalen sker online eller i mødelokalet.


Jeg vil meget hjælpe dig, hvis du har spørgsmål, om dette er noget du kan bruge i din ledelse.


Du er derfor meget velkommen til at skrive til mig  - og vi aftaler en uforpligtende samtale. 

Du er også velkommen til
at ringe til mig ... 

Med smil, Mette Berner


>